SEO-optimalisatie:
je website vindbaar

Heb je een website, maar is die niet goed vindbaar in Google? Ik optimaliseer graag je teksten: SEO-optimalisatie.

Genoeg! Hier met die offerte Lees meer

Website optimaliseren in 7 stappen

SEO-optimalisatie

Je krijgt teleurstellend weinig bezoekers op je website en krijgt nauwelijks aanvragen. Dat kán komen omdat je website slecht vindbaar is. Ik help je om te achterhalen of dat inderdaad zo is én wat daar aan te doen is. Ik voer een zoektermenonderzoek uit, optimaliseer je website en verbeter je teksten. Het doel? Dat mensen hun weg naar de zorg vinden. En dat jij de klanten of cliënten krijgt die bij jullie passen.

1. Nulmeting

Hoe scoort de website nú in Google? Op welke zoektermen wordt de website het best gevonden? Hiervoor is het belangrijk dat ik inzicht heb ik de data van Google Analytics 4 en Google Trends. Ik doe ook zelf onderzoek met behulp van SE-Ranking en KWFinder (Mangools). Ook hoor ik graag alvast op welke zoektermen (of beter: topics) jullie graag willen worden gevonden.

2. Spieken bij de buren

Spieken. Daar was ik altijd aan goed in. Hoe dacht je dat ik dat havodiploma heb gehaald. Voor jou kijk ik met een schuin oog naar jullie concurrenten. Hoe doen zij het? Op welke zoektermen scoren ze? En welke kansen laten ze liggen? Hartstikke waardevol, wat ik je brom. Spieken is top!

3. Zoektermenonderzoek

Op welke zoektermen wil je worden gevonden? Op welke termen wordt ook echt gezocht? En waar kunnen we mee scoren in Google? Afijn, een zoektermenonderzoek. Doe ik voor je. Resultaat: een Excelbestand met zoektermen waaruit we de allerbeste kiezen.

4. Advies over menustructuur en teksten

Op basis van de uitkomsten van het zoektermenonderzoek geef ik advies over de menustructuur van je website. Ook bespreken we hoe we de diverse pagina’s het best kunnen optimaliseren.

SEO draait niet alleen om content, maar ook om de techniek van je website en om linkbuilding. Het kan best zijn dat je website technisch niet goed presteert. Bijvoorbeeld dat je website heel traag of niet optimaal werkt voor mobiel. Ook dat kan ervoor zorgen dat je vindbaarheid van je website achterblijft.

5. Website optimaliseren

Elke pagina optimaliseer ik met een unieke zoekterm. Ook optimaliseer ik je teksten. Meestal moet een tekst net even anders. En soms ook een stukkie langer. Of misschien korter. Belangrijk is dat de tekst aansluit bij de zoekintentie. Zodat de bezoeker de informatie krijgt waarnaar hij op zoek is.

6. Teksten aanpassen

Zoekmachine-optimalisatie gaat allang niet primair meer over zoekwoorden. Het gaat vooral over het zo goed mogelijk beantwoorden van vragen, twijfels en behoeften die jullie doelgroepen hebben. Hoe beter je dat doet, hoe relevanter de content op je website is. Vaak is er dus meer nodig dan de juiste zoektermen op de juiste plekken.

Wil je inderdaad aan de slag met je teksten? Dan houden we een intake waarin we samen de diepte ingaan en de inhoud van elke tekst bespreken. Het doel is dat een tekst de vragen beantwoorden van de websitebezoeker en aansluit bij de zoekintentie.

7. De resultaten monitoren

Ok, we zijn klaar. De teksten staan live. De komende tijd blijf ik de rankings bijhouden van je website. Ik houd je op de hoogte. Als dat slim is om te doen, sleutel ik nog wat aan de teksten.

P.S. SEO draait niet alleen om content, maar ook om de techniek van je website en om linkbuilding. Het kan best zijn dat je website technisch niet goed presteert. Bijvoorbeeld dat je website heel traag of niet optimaal werkt voor mobiel. Ook dat kan ervoor zorgen dat je vindbaarheid van je website achterblijft.

Genoeg! Hier met die offerte

Of ben je op zoek naar…

Webteksten die werken

Inspirerende content

Webteksten die werken

Vindbare én activerende webteksten. Voor zorgorganisaties, leveranciers en kennisorganisaties. Ook vacatureteksten.

SEO-tekstschrijver  >

Inspirerende content

Je hebt kennis. En die wil je delen. Ik schrijf teksten voor whitepapers, e-books en blogs. Concreet, praktisch, inspirerend.

Eerste hulp bij contentmarketing >

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Hoe gaat dat in zijn werk, SEO-optimalisatie?

    Allereerst analyseer ik de huidige website. Dit doe ik met behulp van SEO-tools. Ik bekijk hoe de website nu scoort op relevante zoektermen. Ook zet ik AI in voor het analyseren van de website en de content. Daarna voer ik een zoektermenonderzoek uit, op basis waarvan ik bepaal hoe de ideale menustructuur eruitziet.

    Ik lever een menustructuur met daarbij de resultaten van het zoektermenonderzoek op. Die bespreken we vervolgens. Jouw webbouwer kan hiermee vervolgens aan de slag.

    SEO draait allang niet meer om de juiste zoektermen op de juiste plek. Het draait vooral om goede content die aansluit bij de vragen, twijfels en behoeften van je doelgroep. Google noemt dit: helpful content. Website-optimalisatie gaat dus al gauw ook over content. Kom ik tot de conclusie dat de content tekort schiet, dan adviseer ik je om die te verbeteren. Het is aan jou óf en hoe je dit wilt.

    Het is belangrijk dat jouw website technisch goed in elkaar zit. Is je website bijvoorbeeld heel traag, dan zal mijn inspanningen niet genoeg resultaat geven. In zo’n geval adviseer ik je om contact op te nemen met je website om daar nog eens goed naar te kijken.

  • Welke SEO-tools gebruik je?

    Ik gebruik twee tools: SE-Ranking en KWFinder van Mangools. SE-Ranking is de uitgebreidere tool, terwijl KWFinder handig is voor lokale SEO.

  • Kan je garanderen dat mijn website hoger in Google komt te staan?

    Ik doe er alles aan om jouw pagina’s en jouw content te optimaliseren voor betere vindbaarheid. Maar ik kan geen garanties geven over de exacte ranking in Google. SEO is afhankelijk is van enorm veel factoren. Zoals:

    • De concurrentie in jouw sector en de online concurrentie op specifieke zoektermen
    • De technische kwaliteit van jouw website (zoals de snelheid van je website)
    • Linkbuilding
    • De autoriteit van jouw website
    • De algehele structuur van jouw website

    Bovendien verandert Google het algoritme regelmatig. Ook dat kan invloed hebben op de vindbaarheid van pagina’s.

    Wat ik wel kan garanderen, is dat ik teksten schrijf die passen bij jouw doelgroep en geoptimaliseerd zijn met zoekwoordonderzoek. Google hanteert hiervoor de criteria E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust). Dit betekent dat het moet gaan om helpful content: content waar je je doelgroep echt verder helpt. Zo vergroot je de kans dat je website beter wordt gevonden.

    Voor de technische SEO schakel ik de hulp in van een specialist. Of ik adviseer dat jullie webbouwer daar goed naar kijkt. Zo pakken we ook die kant van je website aanpakken.

  • Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie?

    Dat is niet precies te voorspellen. Mijn ervaring is dat dit soms al binnen een paar dagen is, maar het kan ook maanden duren. Zo duurde het bijna een jaar voordat deze website bovenin Google stond met de zoekterm ‘tekstschrijver zorg’. Belangrijk hierbij is dat de content goed aansluit bij de vragen, twijfels en behoeften van de doelgroep en dat de website technisch goed in elkaar zit.

  • Wat zijn de kosten van SEO-optimalisatie en hoe bereken je die?

    Je krijgt van mij eerst een offerte voor het laten uitvoeren van een zoektermenonderzoek. Ik lever dan een Excellijst op met zoektermen, met tabbladen om het overzichtelijk te houden. De kansrijke zoektermen markeer ik. Eventueel maak ik op basis daarvan direct een menustructuur met voor elke pagina de focuszoekterm.

    Op basis hiervan bespreken we wat er verder nodig is en wat je door mij wilt laten doen. Het gaat dan concreet om het optimaliseren van teksten. Vaak komt het dan neer op het herschrijven van teksten om ze relevanter te maken voor de doelgroep.

  • Wat doe je als een opdracht buiten je expertise valt?

    Als het gaat om een complexer SEO-vraagstuk, dan werk ik samen met een SEO-specialist die ook veel kennis heeft van technische optimalisaties en diepgaande SEO-strategieën. Zo zorgen we samen voor de beste resultaten.

  • Ben je een SEO-specialist?

    Mijn focus ligt op het schrijven van teksten die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Ook optimaliseer ik regelmatig kleine tot middelgrote websites: van pakweg 5 tot circa 20 tot 30 pagina’s.

    Een SEO-specalist heeft diepgaandere kennis van SEO en kijkt ook naar technische SEO (o.a. website-architectuur, site snelheid, mobielvriendelijkheid, indexatie, crawlbaarheid) en off-page SEO: linkbuilding (backlinks van hoge kwaliteit naar jouw website) en het verbeteren van de domeinautoriteit. Voor het optimaliseren van heel grote of complexe websites en webshops werk ik daarom altijd samen met een online marketeer.