Jouw eigen tone of voice bepalen

Het maakt nogal uit hoe je praat tegen iemand. En dus ook: hoe je de teksten van je website schrijft. Want dat bepaalt mede je merkidentiteit. Een passende tone of voice geeft je merk karakter en maakt je merk herkenbaar. Want zeg nou zelf: je bent toch niet zoals al die anderen?

Voordat ik aan de slag ga met jouw teksten, neem ik graag dan ook de tone-of-voice met je door. Dit doe ik graag met een aantal vragen en een handig model. Komen ze:

Eerst deze 5 vragen

  1. Hebben jullie al kernwaarden geformuleerd?
  2. Als je je organisatie een persoon zou zijn, welke eigenschappen passen daarbij?
  3. Kijk eens naar je huidige teksten. Hoe zou je die omschrijven als ze een mens zouden zijn?
  4. Welke eigenschappen zou je willen terugzien in je nieuwe teksten?
  5. Hoe willen jouw klanten graag worden aangesproken? Bijvoorbeeld: speels of serieus, formeel of informeel, enthousiast of geruststellend

Tone-of-voice-schema om samen door te nemen

Zet kruisjes op de horizontale lijnen. Als de kruisjes vooral links van de verticale lijn staan, dan is je organisatie vooruitstrevend en dynamisch. Staan ze vooral aan de rechterkant, dan passen daarbij een professionele, zakelijke en serieuze toon. En staan de kruisjes vooral in het midden? Dan is de toon vrij neutraal. Deze oefening is misschien wat globaal, maar geeft goede gespreksstof.

De hamvraag: je of u?

Het is de meestgestelde vraag: schrijven we ‘je’ of ‘u’? In het algemeen schrijven de meeste organisaties inmiddels in de informelere ‘je’-vorm. Dat voelt vertrouwelijk en nabij. Sommige organisaties houden vast aan de formeleres ‘u’-vorm. Dat kan te maken hebben met de identiteit van de organisatie, de markt en de doelgroep. En bijvoorbeeld in de communicatie met andere culturen.

En dan nog deze 5 tips

  • Zeg niet: “Ik wil ‘Coolblue’-achtige teksten”, maar blijf bij jezelf. Vind je eigen stem.
  • Wees dus lekker jezelf. Want mensen gaan eerder in zee met een bedrijf of organisatie die zij geloofwaardig en authentiek vinden.
  • Luister naar je klanten. Analyseer hun taaltaalgebruik in hun communicatie, reviews en social media.
  • Test de tone-of-voice bij een aantal mensen en verzamel hun feedback
  • Zet de tone-of-voice richtlijnen op papier. Welke woorden en omschrijvingen gebruik je wel en niet?

Wil je jouw eigen stem vinden?

Krijg binnen 24 uur een offerte
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.