Contentmarketing

Contentmarketing

Contentmarketing biedt kansen. Heb je niet de tijd of het talent? Ik schrijf blogs, whitepapers en ebooks. Voor zorgorganisaties en toeleveranciers.

Genoeg! Doe mij die offerte! Lees meer

Wat voor content kun je delen?

Contentmarketing

Heb je kennis die je wilt delen? Doe dat vooral! Want daarmee help je anderen echt verder. Maar goede content schrijven kost veel tijd. Want wát vertel je? En hóe vertel je het helder? Daar heb je mij voor. Ik schrijf regelmatig blogs, whitepapers en e-books. Bijivoorbeeld voor ’s Heeren Loo, Harteraad, Stimulansz en Eurocom Group. Yep, ook als het een ingewikkeld onderwerp is.

Teksten voor whitepapers

Een whitepaper is een uitstekend middel om je expertise te laten zien. Door je kennis te delen, help je anderen verder. Je trekt hiermee mensen naar je website, wat weer zorgt voor nieuwe kansen op contact. Op voorwaarde dat jouw whitepaper ook echt van waarde is.

Teksten voor e-books

Heb je veel kennis om te delen? Met een e-book ga je nog een laagje dieper. In een e-book kan je de teksten verrijken met interessante tabellen en statistieken. Maar Jeroen, mensen lezen toch geen lange teksten? Maak het je lezer daarom zo makkelijk mogelijk. Met een duidelijke structuur, korte alinea’s, actieve zinnen en krachtige en heldere teksten. En duidelijke beelden die je verhaal verduidelijken. Kortom: een e-book die makkelijk weghapt en toch heel informatief is.

Blogteksten

Wil je doorlopend iets van je kennis delen? Ga dan zeker bloggen! Inderdaad, je bent niet de enige. Maar jouw organisatie heeft natuurlijk wel een unieke combinatie van kennis en ervaring. Ik spar daar graag met je over. Wat ook helpt: een zoektermenonderzoek. Want dan wordt duidelijk waar mensen naar zoeken in Google. Op basis daarvan schrijf ik blogs die aansluiten bij de zoekintentie.

Zó pakken we het aan

Zie je op tegen het schrijven van een e-book? Snap ik. Want dat kost tijd. Helemaal als je het zelf doet. Ook ik ben veel langer bezig met teksten voor mijn eigen website, dan met teksten voor anderen. Dat komt omdat je te veel weet over je eigen producten en diensten en je eigen organisatie. Ik kijk er met frisse blik tegenaan.

Stap 1 is het bepalen van een goede structuur: de outline. Zijn we het daarover eens, dan verzamel ik alle informatie. Dat is altijd een combinatie van basisinformatie op papier én een interview met inhoudelijk specialisten. En ik zoek ook altijd naar betrouwbare bronnen op internet.  Samen vinden we de meest effectieve aanpak. En dan? schrijven!

Of ben je op zoek naar…

Webteksten die werken

Je website beter vindbaar

Webteksten die werken

Vindbare én activerende webteksten. Voor zorgorganisaties, leveranciers en kennisorganisaties. Ook vacatureteksten.

SEO-tekstschrijver  >

Je website beter vindbaar

Vinden klanten jouw website niet? Ik optimaliseer jouw webteksten voor Google. Van analyse, advies tot uitvoering.

SEO-optimalisatie >

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Wat is jouw werkwijze?

    Elke opdracht begint met een intake, meestal via Teams of anders op locatie. We bespreken dan het doelgroep en het doel. Ook is het voor mij belangrijk te weten welke tone-of-voice jullie hanteren en welke andere richtlijnen jullie hanteren. Is er bijvoorbeeld een schrijfwijzer?

     

    Daarna duiken we de inhoud in. Gaat het om een whitepaper of een e-book? Dan moeten we eerst de structuur bepalen. Soms heeft de opdrachtgever zelf een opzet. Daar kijk ik dan zelf nog eens kritisch naar. Soms doe ik een voorstel.

     

    En dan de hamvraag: hoe kom ik aan de informatie. Vrijwel altijd interview ik collega’s die het meest afweten van het onderwerp, aan de hand van de structuur en het doel van de whitepaper. En dan: schrijven! Ik stuur jullie een eerste conceptversie.

  • Kan ik bestaande content laten herschrijven of optimaliseren?

    Ja, dat kan zeker. Ik begin dat altijd met het beoordelen van de basisinformatie. Het is belangrijk dat we content maken die echt waarde toevoegt voor de doelgroep. Is de informatie behoorlijk compleet, dan kan ik aan de slag. Ik heb altijd wel wat vragen; die zet ik in de kantlijn van het eerste tekstconcept. Na jouw feedback op deze eerste versie, maak ik een tweede versie.

    Mis ik veel informatie, dan geef ik dit aan. Samen bepalen we dan hoe ik aan die extra informatie kom. Vaak is dan alsnog een interview nodig met een specialist binnen jouw organisatie.

  • Hoe zorg jij ervoor dat mijn content goed scoort in Google?

    Belangrijk is vooral dat het gaat om helpful content. Dit betekent dat een tekst echt informatief met zijn voor de doelgroep en oplossingen biedt voor vragen of problemen. Door echt en oprecht waarde te bieden, bouw je vertrouwen en een band op met je doelgroep. Dit sluit aan bij de criteria die Google hanteert voor het beoordelen van de kwaliteit van een tekst: E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust). Zulke content doet het het best in Google.

    Succesvolle SEO begint dus met een goede intake met jou als opdrachtgever. In deze intake bespreken we uitgebreid wie er op de website komen, wat hun kennisniveau op dat moment is en welke vragen zij hebben. Je hebt daar vast zelf wel een beeld bij. En anders wel jouw collega’s met de meeste klantencontact. Ook AI helpt bij het achterhalen van vragen, twijfels en behoeften.

    Stap 2 is dan een zoektermenonderzoek, waarbij ik achterhaal waar mensen naar zoeken in Google. Dit helpt om een tekst te optimaliseren met de juiste zoektermen. In mijn visie begint succesvolle contentmarketing dus niet meer met een zoekwoordenonderzoek, maar mij julllie doelgroep.

  • Werk je ook met AI voor contentmarketing?

    Ja, ik gebruik AI. Momenteel werk ik vooral met ChatGPT en daarnaast met Claude en Perplexity. Voor het uitwerken van interviews gebruik ik My Good Tape. Ik gebruik AI vooral rondom het schrijfproces. Ik maak persona’s en achterhaal de vragen, twijfels en behoeftes van jouw doelgroep. AI helpt me om de structuur van een artikel, whitepaper of e-book te bepalen. En soms ook om een tekst nét even lekkerder te laten lopen.

    Het schrijven doe ik vooral zelf, omdat ik vind dat teksten uniek, echt en oprecht moeten zijn. Nadat ik een tekst heb geschreven, laat ik die analyseren voor ChatGPT, bijvoorbeeld aan de hand van een copywritingformule of bijvoorbeeld de Cialdini-principes.

    Gevoelige klantinformatie deel ik nooit met een AI-tool.

    Lees hier meer over hoe ik AI gebruik

  • Kan je ook helpen met strategie en planning voor contentmarketing?

    Mijn focus ligt op het schrijven van kwalitatieve content die goed aansluit bij de vragen en behoeften van jouw en waarmee je jouw doelen behaalt. Voor een volledige contentstrategie en -planning raad ik je aan samen te werken met een contentstrategiespecialist. Natuurlijk kan ik wel meedenken over onderwerpen en onderwerpen in de gaten houden.

  • Hoe flexibel ben je inzetbaar voor spoedopdrachten?

    Dat hangt af van de omvang van je opdracht. Kleinere opdrachten van 4 tot 8 uur kan ik meestal op korte termijn inplannen, meestal binnen 1 tot 2 weken en soms binnen enkele dagen. Middelgrote opdrachten van 10 tot pakweg 25 uur vragen meer planning. Heb je een grote opdracht van zo’n 40 uur of meer, stem dit dan zo tijdig mogelijk met me af.