Onze aanpak, in goede samenwerking
Yep, ik houd van aanpakken. Dus als we gaan samenwerken, dan gá ik ervoor. Met een hart voor de zorg en het sociaal domein en met kennis van SEO, conversie en AI. Ik werk zorgvuldig en bedachtzaam. Maar ik ben ook doelgericht. Dus reken maar dat ik de wind stevig in de zeilen houd. Mijn aanpak is nogal flexibel: voor elke klant werk ik net weer even anders. Samen vinden we de beste werkwijze.
Belangrijk: we hebben elkaar hard nodig om maximaal resultaat te behalen. De crux zit ‘m vooral in het feedbackproces, en de samenwerking daarin. Afijn, hieronder mijn stappenplan:
1. Briefing & basisinformatie
Een goede briefing is de basis voor een goede tekst. Zo’n briefing moet duidelijk maken wat je wilt bereiken en wie je doelgroep is. Benoem het type tekst (zoals een blog of productpagina) en de gewenste tone of voice. Geef specifieke details, zoals zoekwoorden voor SEO, en omschrijf de kernboodschap. Zorg ook voor achtergrondinformatie over je organisatie. Vergeet niet om de omvang van de tekst (aantal woorden) en de deadline te vermelden. Dit alles bespaart tijd en voorkomt miscommunicatie.
Ook ontvang ik graag alle basisinformatie. Dit kan van alles zijn: marketingplannen, interviews in bladen, foldermateriaal, e.d. Twijfel je of iets interessant is, stuur het gewoon. Ik ga er vertrouwelijk mee om.
2. Intake
Intake? Eerst maar eens kennismaken toch? Het is fijn als we elkaar een beetje kennen, zodat we weten wat we van elkaar kunnen verwachten. En ik houd ervan als een samenwerking ook leuk is en lekker loopt. Tijdens de intake ga ik graag de diepte in. Ik hoor graag álles over jullie producten of diensten. Over jullie klanten (wie zijn zij, wat drijft hen?).
Ontmoeten we elkaar face-to-face? ‘s morgens drink ik koffie. ’s Middags thee. En bij mooi weer: een watertje uit de kraan. Een speciaalbiertje? Keurig na vijven. Dat je het weet. En jij?
3. Aan de slag met ChatGPT (niet altijd)
ChatGPT is mijn kritische collega, mijn tweede brein. Ik ga ermee aan de slag, voor én na de intake. Ik zet AI onder meer zo in:
- Websites analyseren
- Persona’s maken
- Vragen, twijfels, behoeftes en verlangens achterhalen
- Tone-of-voice bepalen
- Ideeën genereren voor content
- Structuur van een webpagina of artikel opzetten
- Teksten beoordelen die ik zelf heb geschreven (op o.a. copywritingformules, leesbaarheid, toepassen van Cialdini-principes.
- En meer …
4. Zoektermenonderzoek
Mijn drive is dat jullie organisatie of bedrijf zichtbaar wordt in Google. Zodat mensen jullie weten te vinden, naar de website gaan en – nóg mooier – contact opnemen. Dat begint met een zoektermenonderzoek. Daaruit wordt duidelijk op welke zoektermen en topics mensen zoeken in Google. Ik zie welke informatiebehoefte er leeft. En waar we mee kunnen scoren in Google. Ikzelf werk op dit moment met de SEO-tools Ahrefs en KWFinder. En komt er een fijnere tool voorbij, dan neem ik die. Want het SEO-landschap staat geen moment stil.
5. Menustructuur (als die er nog niet is)
Als je wilt, denk ik mee over de menustructuur. Dat doe ik op basis van onze intake en het SEO-onderzoek. Relevante zoektermen waar veel op wordt gezocht én die van toepassing zijn op jouw dienstverlening verdienen vaak een aparte pagina. Afijn, van die dingen.
6. Schrijven
Ah, eindelijk! Schrijven. Je kunt me niet gelukkiger maken. Ik schrijf jullie teksten met de doelgroep scherp voor ogen. Sterker, als ik schrijf dan bén ik jullie doelgroep. Ik ben voor wie ik schrijf. Desnoods hang ik een foto op van een persoon die jullie doelgroep het best representeert.
Het scheelt dat ik goed thuis ben in de diverse aspecten van zorg, welzijn en sociaal domein. Want de afgelopen jaren interviewde ik talloze bestuurders, zorgprofessionals en cliënten (yep, lelijk woord). En daar waar mijn kennis me in de steek laat, interview ik graag mensen die me meer vertellen. Omdat ik vrijwel uitsluitend schrijf voor zorg, welzijn en sociaal domein, is mijn kennis altijd actueel.
Schrijven is schrappen, zei de illustere Godfried Bomans. Maar schrijven is ook zweten. Want ik ga voor maximaal resultaat. En het verschil tussen goed en geweldig zit ‘m altijd in de details. In dat ene woordje. Die ene punt. Of juist in het weglaten van iets. Schrijven is vooral ook psychologie. Multitasken dus. En dat kan deze man verrassend goed (dat wil zeggen: als het aankomt op schrijven).
7. Feedbackronde(s)
Nu komt het belangrijkste: het feedbackproces. Want mijn conceptteksten zijn vast niet in één keer 100% bull’s eye. Daar komt bij dat ik altijd zelf nog vragen heb; die staan in de kantlijn in mijn tekstbestand. Ik ontvang graag concrete feedback in de kantlijn, op de plek waar de tekst volgens jou anders of beter moet. Goede feedback is voor mij enorm waardevol en belangrijk. Immers, jij bent deskundig op jouw vakgebied, hoewel ik met mijn kennis van zorg, welzijn en sociaal domein zo goed mogelijk werk lever.
Op basis van jouw feedback maak ik een tweede tekstversie. Als dat nodig is, volgt er nog een derde ronde. We willen allebei het maximale resultaat.
8. Rankings bijhouden
Teksten klaar? Mooi! Maar sorry, je bent nog niet van me af. Want ik houd de rankings bij van je belangrijkste zoektermen. Zie ik ruimte voor verbetering, dan hoor je van me. Nóg beter is het, dat je kiest voor monitoring door een online marketeer. Want SEO is niet alleen tekst, maar ook techniek en linkbuilding. Daarmee zorg je ervoor dat jullie website goed blijft presteren. Gaat het om een grote website, dan heb je misschien zelf al een online marketeer of online bureau. En anders help ik je zoeken.
9. Verse content om mee te scoren
Vroeger, ooit, was een website een online visitekaartje. Maar das war einmal. Tegenwoordig is je website je belangrijkste marketingtool. Die moet je dus bijhouden. En verrijken met nieuwe content voor jouw doelgroep. Als je wilt, blijf ik betrokken bij jullie bedrijf of organisatie. Handig als je nieuwe teksten wilt. Of een whitepaper of e-book nodig hebt. Soms wordt het me even te veel (zucht). Daarom werk ik samen met collega-tekstschrijvers.