Het maakt nogal uit hoe je praat tegen iemand. En dus ook: hoe je de teksten op je website schrijft. Want dat bepaalt mede je merkidentiteit. Een passende tone-of-voice geeft je merk karakter en maakt je herkenbaar. Wil je teksten (deels) met AI schrijven? Dan is het slim om je tone-of-voice ook te vertalen naar een heldere prompt. Daar help ik je bij.
Voordat ik aan de slag ga met jouw teksten, neem ik graag dan ook de tone-of-voice met je door. Dit doe ik graag met een aantal vragen en een handig model. Komen ze:
Eerst deze 5 vragen
- Hebben jullie al kernwaarden geformuleerd?
- Als je je organisatie een persoon zou zijn, welke eigenschappen passen daarbij?
- Kijk eens naar je huidige teksten. Hoe zou je die omschrijven als ze een mens zouden zijn?
- Welke eigenschappen zou je willen terugzien in je nieuwe teksten?
- Hoe willen jouw klanten graag worden aangesproken? Bijvoorbeeld: speels of serieus, formeel of informeel, enthousiast of geruststellend
Tone-of-voice-schema om samen door te nemen
Zet kruisjes op de horizontale lijnen. Als de kruisjes vooral links van de verticale lijn staan, dan is je organisatie vooruitstrevend en dynamisch. Staan ze vooral aan de rechterkant, dan passen daarbij een professionele, zakelijke en serieuze toon. En staan de kruisjes vooral in het midden? Dan is de toon vrij neutraal. Deze oefening is misschien wat globaal, maar geeft goede gespreksstof.
De hamvraag: je of u?
Het is de meestgestelde vraag: schrijven we ‘je’ of ‘u’? In het algemeen schrijven de meeste organisaties inmiddels in de informelere ‘je’-vorm. Dat voelt vertrouwelijk en nabij. Sommige organisaties houden vast aan de formeleres ‘u’-vorm. Dat kan te maken hebben met de identiteit van de organisatie, de markt en de doelgroep. En bijvoorbeeld in de communicatie met andere culturen.
En dan nog deze 5 tips
- Zeg niet: “Ik wil ‘Coolblue’-achtige teksten”, maar blijf bij jezelf. Vind je eigen stem.
- Wees dus lekker jezelf. Want mensen gaan eerder in zee met een bedrijf of organisatie die zij geloofwaardig en authentiek vinden.
- Luister naar je klanten. Analyseer hun taaltaalgebruik in hun communicatie, reviews en social media.
- Test de tone-of-voice bij een aantal mensen en verzamel hun feedback
- Zet de tone-of-voice richtlijnen op papier. Welke woorden en omschrijvingen gebruik je wel en niet?
Maak een tone-of-voice-prompt voor AI
Steeds meer organisaties schrijven hun teksten (deels) met AI. Dat kan prima, zéker als je AI duidelijk instructies geeft over jullie tone-of-voice. Daarom help ik je om een concrete prompt op te stellen op basis van het gesprek dat we voeren over toon, stijl en woordgebruik.
Wat je krijgt?
Een korte tekst die je aan het begin van elke prompt plakt, zodat je AI altijd aanstuurt op jullie eigen toon. Je hoeft dus niet steeds opnieuw uit te leggen wie je bent of hoe je klinkt. Dat werkt efficiënt én houdt je communicatie herkenbaar.
Voorbeeld: “Schrijf dit in de toon van een toegankelijke, warme zorgorganisatie. We spreken de lezer aan met ‘je’, zijn nooit dwingend, maar wél duidelijk en professioneel. Geen marketingtaal.”
Wil je ook voorbeeldteksten waar AI zich op kan baseren? Dan schrijf ik die voor je.