Contentmarketing voor zorg, welzijn en sociaal domein

Interviews & verhalen

Persoonlijke verhalen die ontroeren, inspireren en bijdragen aan verandering. Woorden met impact.

Ja mooi! Graag contact. Lees meer

Menselijke verhalen voor zorg, welzijn en sociaal domein

Een cliënt die openhartig zijn verhaal doet. Een verzorgende die enthousiast vertelt over haar werk. Een bestuurder met een belangrijke boodschap. Verhalen van mensen blijven hangen, véél meer dan feitelijke informatie. Juist in een tijd van AI-gegenereerde content. Zulke verhalen schrijf ik, voor websites, social media, jaarverslagen en magazines. Met oog en oor voor de mens én met focus op wat jullie willen bereiken.

Met respect en aandacht

Ik besteed zorgvuldig aandacht aan ieder verhaal. Ik bereid me goed voor en neem in het interview de tijd. Ik heb respect voor mijn gesprekspartner en sluit bij degene aan. Ik luister, stel open vragen en geef ruimte om te vertellen.

Soms vinden mensen het spannend, zo’n interview. Dan stel ik hen op hun gemak. Het is eigenlijk gewoon een goed en ongedwongen gesprek van mens tot mens. Zo ontstaat vertrouwen. En dan komen de verhalen. Verhalen die mensen me toevertrouwen, en waarmee ik met zorg omga.

Voor zorg, welzijn en sociaal domein (én voor toeleveranciers)

Ik houd interviews voor:

  • Zorgorganisaties (cliënten, mantelzorgers, zorgprofessionals, managers)
  • Gemeenten (bewoners/cliënten, professionals)
  • Welzijnsorganisaties (o.a. verhalen uit buurten of projecten)
  • Toeleveranciers (zoals implementatieverhalen of gebruikersverhalen voor ICT-bedrijven)

Passend bij jullie doelstellingen

Het is belangrijk dat de geïnterviewde tot zijn recht komt. En ook: dat het interview bijdraagt aan de doelstellingen van jullie organisatie of project. Daarom hanteer ik graag een zorgvuldige aanpak, die ik met je vooraf afstem. Vaak gaat het proces zo:

  • Voorbespreking met iemand binnen de organisatie (over insteek, aandachtspunten en tone-of-voice) óf een goede briefing.
  • Het interview – live of digitaal
  • Schrijven in het juiste taalniveau (B1, A2)
  • Afstemming van de tekst met jullie organisatie én de geïnterviewde

Ook testimonials en ervaringsverhalen

Schakel me ook in voor testimonials en klantverhalen met gebruikers van jouw product of dienst. Als buitenstaander stel ik net even andere vragen. Mensen zijn in zo’n gesprek vaak opener en eerlijker. Dat levert mooie én betrouwbare verhalen op, voor websites, jaarverslagen of campagnes.

Mooi! Graag een offerte

Of bekijk eerst nog even de FAQ’s helemaal onderaan deze pagina (scrollen maar)

Cliënten, medewerkers bestuurders

De afgelopen 35 jaar interviewde ik duizenden mensen: van wereldberoemde popartiesten tot landelijke politici. En van mensen met een verstandelijke beperking tot mensen met dementie, van zorgprofessionals tot bestuursleden. Het leerde me dat ieder mens een uniek verhaal heeft. Die verhalen haal ik voor je naar boven, ook als het gaat om heel persoonlijke of gevoelige zaken.

Wil je indruk achterhalen met menselijke verhalen?

Ik denk graag met je mee over echte, menselijke verhalen die bijdragen aan jullie doelstellingen.

bel me mail me
06 51 39 26 31

Of ben je op zoek naar…

Webteksten die werken

Aan de slag met AI

Webteksten die werken

Vindbare én activerende content. Voor zorgorganisaties, leveranciers en kennisorganisaties. Ook vacatureteksten.

Strategisch online tekstschrijver  >

Aan de slag met AI

Zelf met AI aan de slag? Voorkom grijze middelmaat. Ik help je menselijke teksten te maken die werken.

Copywriter & AI-coach >

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Hoe lang duurt het hele proces, van interview tot eindtekst?

    Dat hangt af van de planning en afstemming. Als je wilt, schakel ik heel snel.

  • Kun je ook meerdere interviews tegelijk uitwerken (bijvoorbeeld voor een magazine of reeks)?

    Zeker. Ik kan losse verhalen schrijven, maar ook een serie afleveringen maken die samen een thema of project belichten. Laten we dit doorspreken, zodat alle verhalen goed op elkaar aansluiten.

  • Wat als iemand het spannend vindt om geïnterviewd te worden?

    Mijn ervaring is dat mensen zich snel op hun gemak voelen, ook als het gaat om een heel persoonlijk of gevoelig onderwerp.  Ik zorg voor een veilige sfeer, stel gerust en stuur het gesprek vriendelijk. Trouwens, de geïnterviewde krijgt de tekst altijd eerst voor akkoord.

  • Wat als iemand dingen vertelt die mogelijk ‘te gevoelig’ zijn voor publicatie?

    Daar ben ik heel scherp op, tijdens het interviews, bij het schrijven en in de afstemming van het artikel.

    Twijfel ik tijdens het gesprek of iets wel geschikt is voor publicatie, dan vraag ik het direct na. Soms blijkt iets té persoonlijk of té kwetsbaar. Zeker bij cliënten of ervaringsdeskundigen maar ook als het interview gaat over bijvoorbeeld beleidsontwikkelingen. Dan laat ik deze informatie achterwege.

    Ook tijdens het schrijven weeg ik zorgvuldig af: draagt deze uitspraak echt iets bij aan de hoofdboodschap? Vaak is het antwoord ‘nee’. Dan laat ik het gewoon weg.

    Bovendien krijgt de geïnterviewde altijd de conceptversie te lezen. Ook in die fase kunnen we de tekst nog finetunen of bepaalde passages schrappen. Zo zorgen we samen voor een verhaal dat eerlijk is, maar ook veilig voelt om te delen.

    Denk ik dat bepaalde gevoelige informatie wél relevant is voor het artikel? Dan leg ik dat nog eens nadrukkelijk voor aan de geïnterviewde. Vaak blijkt het dan tóch geen probleem,  als je maar zorgvuldig communiceert.

  • Mag de geïnterviewde de tekst nog inzien of aanpassen?

    Jazeker. Ik stuur de geïnterviewde altijd een conceptversie. We kunnen ook afspreken dat de tekst eerst naar jou als contactpersoon gaat en daarna naar de geïnterviewde. Het doel is dat we samen komen tot een artikel dat past bij de geïnterviewde en aansluit bij de doelstellingen van de organisatie of het project.

  • Werk je ook samen met fotografen of ontwerpers?

    Jazeker, in mijn netwerk heb ik uitstekende fotografen en ontwerpers. Samen zorgen we voor een sterk verhaal met een passend beeld en goede vormgeving.

  • Kun je ook verhalen schrijven op basis van ruwe input, zonder interview?

    Dat kan, bijvoorbeeld op basis van notulen, quotes of bulletpoints. Maar voor écht levendige verhalen adviseer ik een (kort) gesprek.

  • Hoe zorg je dat een interview past bij onze communicatiedoelen?

    Ik stem vooraf goed af: wat moet het verhaal uitstralen, wie is de doelgroep, welke toon past bij jullie organisatie? Zo sluit het eindresultaat altijd aan bij jullie doel.